مرکز تغذیه و رژیم درمانی نارین

مرکز تغذیه و رژیم درمانی نارین

با درود و سپاس جواد واحدی مشاور تغذیه و رژیم درمانی به شماره نظام پزشکی ت-4458 و عضو رسمی انجمن تغذیه ایران ، انجمن چاقی امریکا(AOA)فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هستم
مرکز تغذیه و رژیم درمانی نارین

مرکز تغذیه و رژیم درمانی نارین

با درود و سپاس جواد واحدی مشاور تغذیه و رژیم درمانی به شماره نظام پزشکی ت-4458 و عضو رسمی انجمن تغذیه ایران ، انجمن چاقی امریکا(AOA)فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هستم

۷ راه کاهش غذای مصرفی


یکی از مهم ترین دلایل چاقی ریزه خواری و مصرف غذاهای حجیم می باشد. چگونه می شود این مشکل را برطرف کرد اما در عین حال بر حالت گرسنگی هم غلبه کرد؟ با ما باشید تا ۷ راه کاهش غذای مصرفی را بدون افزایش اشتها بررسی کنیم. همچنین این روش ها به شما کمک می کند تا به رژیم غذایی کاهش وزن خود پایبند باشید.

۱- تا نصف بشقاب خود را با سبزیجات پر کنید

سبزیجات مقادیر زیادی فیبر و آب دارند اما درست در نقطه مقابل مقادیر بسیار ناچیزی کالری دارند. (البته به جز سبزیجات نشاسته ای مانند ذرت و نخودفرنگی) با جایگزین کردن سبزیجات به جای نشاسته ها، علاوه بر اینکه همان حجم و مقدار غذا را می خورید، احساس سیری بیشتری کرده، انرژی کمتری دریافت کرده و غذای سالم تری خورده اید.

۲- در هر وعده مواد پروتئینی را داشته باشید

مواد پروتئینی نسبت به کربوهیدرات یا چربی احساس سیری بیشتری چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت می دهند. بهتر است در هر وعده غذایی خود این مواد مانند گوشت مرغ، ماهی، میگو، تخم مرغ، سویا و یا حبوبات مختلف (مثل لوبیا و نخود و عدس) را بگنجانید.

۳- نوشیدن آب قبل از غذا

این روش ممکن است برای همه افراد جواب ندهد اما بر اساس مطالعات کسانی که پیش از مصرف غذا ۲ لیوان آب نوشیدند حدود ۱۳% غذای کمتری نسبت به حالت عادی مصرف می کنند. بهتر است شما هم این روش را امتحان کنید یا اگر قبلا انجام دادید در قسمت نظرات همین پست با ما درمیان بگذارید .

۴- شروع غذا با سوپ سبزیجات یا سالاد

کسانی که پیش از غذای اصلی مقداری سالاد یا سوپ سبزیجات مصرف کردند، حدود ۲۰% غذای کمتری نسبت به حالت عادی خوردند. البته مراقب سس سالاد باشید چرا که ممکن است نتیجه برعکس بگیرید ! برای سالاد از آب غوره ، آب لیمو، سرکه، روغن زیتون، یا ماست و … استفاده کنید.

۵- بشقاب و قاشق کوچک تر

شاید به نظر ایده کارآمدی نباشد اما جالب است بدانید اکثر افراد – صرف نظر از اندازه بشقاب – حدود ۷۰% بشقاب خود را پر می کنند. یعنی اگر بشقاب شما کوچک تر شود تا ۵۲% غذای کمتری می خورید. همچنین استفاده از قاشق و چنگال بزرگ باعث پرخوری می شود. مراقب باشید!

۶- تمرکز بر غذا

موقع غذا گوشی موبایل، تلویزیون، رادیو و تلفن را کنار بگذارید. هنگام غذا تمام ذهن خود را بر غذا معطوف کنید. این حالت به شما کمک می کند از پرخوری احساسی دور شوید. هنگام مصرف غذا آن را با دقت ببینید، ببویید و قاشق های اولیه را کاملا مزه مزه کنید، سپس به ترکیبات و خواص آن (یا مضرات احتمالی) برای بدن خود فکر کنید. شک نکنید این راهکار بسیار موثر خواهد بود.

۷- غذاهای تند دوست داشتنی!

استفاده از مقادیری فلفل قرمز در غذا به سبب وجود ماده “کپسایسین” باعث کاهش اشتها می شود. در مطالعه ای نشان داده شد کسانیکه مقداری فلفل قرمز در دستور غذایی استفاده کردند ، در آن وعده غذایی تا ۲۰۰ کیلوکالری کمتر مصرف کردند. اگر با فلفل قرمز مشکل دارید، مقادیری زنجبیل هم می تواند همین کار را انجام دهد. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.