مرکز تغذیه و رژیم درمانی نارین

مرکز تغذیه و رژیم درمانی نارین

با درود و سپاس جواد واحدی مشاور تغذیه و رژیم درمانی به شماره نظام پزشکی ت-4458 و عضو رسمی انجمن تغذیه ایران ، انجمن چاقی امریکا(AOA)فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هستم
مرکز تغذیه و رژیم درمانی نارین

مرکز تغذیه و رژیم درمانی نارین

با درود و سپاس جواد واحدی مشاور تغذیه و رژیم درمانی به شماره نظام پزشکی ت-4458 و عضو رسمی انجمن تغذیه ایران ، انجمن چاقی امریکا(AOA)فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هستم

روزه داری و تغییرات وزن

روزه داری و تغییرات وزن 


 بدن انسان برای حفظ سلامتی خود همواره مقداری چربی به عنوان ذخیره انرژی در نقاط مختلف ذخیره می کند. این چربی ها ممکن است به مرور مقداری از کاروتنوئیدهای خورده شده توسط فرد را در خود ذخیره نموده و تغییر رنگ دهند . به علاوه اگر این چربی ها به مدت طولانی در بدن باقی بمانند، به شکل فشرده در می آیند و احتمال استفاده از چربی های قرار گرفته در مرکز آنها توسط بدن نیز کمتر می شود.


 روزه داری حتی در کسانی که لاغر و یا دارای وزن طبیعی هستند نیز به بدن فرصت می دهد تا بدن آنها این چربی ها را بسوزاند و پس از پایان دوره روزه داری، به جای آنها چربی تازه و مناسبتری را جایگزین نماید. البته افراد لاغر و طبیعی طی دوره روزه داری کاهش وزن شدیدی نداشته و در پایان ماه رمضان نیز به سرعت طی یکی دو روز به وزن قبل از ماه رمضان برمی گردند.


 برای افرادی که چربی بیش از حدی را در بدن خود ذخیره دارند، فرصت مغتنمی فراهم می شود تا مقداری از آنها را برای تولید انرژی به مصرف رسانند و از اضافه وزن خود بکاهند.


از بین چربی ، آب بدن و عضلات،  کدام یک در ماه رمضا ن کاهش بیشتری خواهد داشت؟


 با توجه به این که کاهش وزن در ماه رمضان خیلی چشمگیر نیست و در یک بازه زمانی کوتاه رخ داده است، احتمالاً عضلات دچار کاهش نمی شوند و افراد بیشتر بافت چربی خود را از دست می دهند. اما اگر کاهش وزن به میزان خیلی زیاد باشد، احتمالا می تواند باعث کاهش وزن عضلات بدن هم بشود.


▪️معمولاً در کاهش وزن جدید ابتدا آب بیشتر از همه دفع می شود و بعد به بافت های انرژی زا می رسد. ولی این که چه درصدی از چربی و بافت های انرژی زای بدن در اثر روزه داری کاهش می یابد، بستگی به میزان کاهش انرژی و طول مدت زمان گرسنگی و فعالیت های فرد طی ماه رمضان دارد و البته وضعیت در ابتدای ماه مبارک با انتهای آن متفاوت خواهد بود.


کربوهیدرات ها راحت تر از پروتئین ها و پروتئین ها راحت تر از چربی ها می سوزند. در مواقع گرسنگی که منجر به کاهش حاد انرژی می شود، منابع کربوهیدرات با سرعت بیشتر سوخته و زودتر نوبت به پروتئین ها در بافت عضلانی می رسد. بنابراین، در روزهای ابتدای ماه مبارک ممکن است سوختن پروتئین ها بیشتر باشد. ولی هرچه به انتها ی ماه رمضان نزدیک می شویم استفاده ا ز ذخایر چربی اهمیت بیشتری پیدا می کند.


◀️ آیا روزه داری، سلامتی افراد خیلی چاق یا خیلی لاغر را تهدید می کند⁉️⁉️


♦️خیر! مگر این که یک کاهش وزن خیلی سریع و زیاد روی دهد ، زیرا مخاطراتی برای کاهش وزن سریع وجود دارد که در ماه رمضان معمولا" این کاهش وزن سریع و زیاد در افراد دیده

نمی شود.


افراد خیلی لاغر هرچه میزان چربی بدنشان کمتر باشد، از دست دادن پروتئین ها بیشتر است و در معرض آسیب بیشتری هستند .


در افراد چاق اگر رژیم کم کالری متعادلی داشته باشند، می توانند کاهش تدریجی بافت چربی را شاهد باشند .روزه برای افراد معمولی، چاق و بسیار چاق هنگامی که با روش مناسب تغذیه ای اقدام به روزه داری کنند، هیچ ضرری نداشته و مشکلی ایجاد نمی کند.


با این حال، ذکر این نکته ضروری است که اگر فرد، بسیار لاغر و یا دارای بیماری لطمه زننده و شرایط فیزیولوژیکی خاصی باشد که طبق نظر پزشک، روزه داری منجر به آسیب او می شود، روزه داری از نظر علم و دین مبین اسلام قابل قبول نیست.


علاوه بر ابتلای به بیماری ها، چنانچه افراد، بسیار لاغر و یا مبتلا به سوء تغذیه بوده و یا جزو افراد در معرض خطر محسوب شوند. باز هم توصیه می شود با متخصص تغذیه مشاوره نموده و با توجه به توصیه ها اقدام به روزه داری نمایند. 

♦️از نظر علم تغذیه سه گروه از انسانها در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سوء تغذیه هستند که عبارتند از: 

کودکان و نوجوانان، مادران باردار و شیرده و نهایتاً سالمندان.


بهترین ظروف مناسب پخت غذا

قابلمه مناسب برای پخت غذا کدام است ؟


10 راه حل خوب برای شناسایی قابلمه 


هر بار تلویزیون را روشن می کنیم با موجی از تبلیغات مختلف روبرو می شویم. یکی از این تبلیغات، که اتفاقا مورد نیاز همه خانواده ها هم هست تبلیغات قابلمه است. رنگ وکیفیت محصولات طوری است که گاهی  دیگر به نوع مناسب برای طبخ غذا توجه نمی کنیم و بدون آگاهی اقدام به خرید آن می نمائیم .اما نکته مهم این است که قابلمه باید غذا را خوب بپزد، دوام بالایی داشته باشد و مهمتر از همه سلامت ما را به خطر نیندازد .برای شناخت بیشتر، در این مطلب  به انواع آن اشاره می کنیم . خوبی ها و بدی های هریک را برایتان توضیح می دهیم .

1-ظروف تفلونی :

این ظروف بسیار پرطرفدار هستند و مزیتی که دارد این است ؛که نچسب بوده و برای طبخ نیاز به روغن زیادی ندارد. ولی روکش های درون قابلمه که برای نما دادن به آن ساخته شده اند ظریف و شکننده است و با ضربه و یا به مرور زمان در اثر برخورد قاشق به کف آن آسیب دیده و از بین می رود .این مواد سمی هستند و در هنگام طبخ غذا ،آلودگی را به ترکیب غذا وارد کرده ومضر خواهد بود. مشکل اساسی دوم این است که زیر تفلون هم از آلومنیوم ساخته شده که این نیز برای طبخ مناسب نیست. بنابراین در خرید این ظروف دقت کنید و اگر کوچکترین آسیبی به کف آن وارد شد به هیچ وجه برای پخت غذا مناسب نخواهد بود . در صورت خرید حتما به مارک معتبر کارخانه توجه کنید .

2-ظروف آلومنیومی :

آلومنیوم طرفداران زیادی دارد وهنوز هم تعداد کثیری از مردم برای طبخ از این ظروف استفاده می کنند؛ زیرا قیمت مناسب ،سبک و طبخ غذا در آن راحت است. ولی متاسفانه هنگام طبخ میزان بالایی آلومنیوم را وارد غذا می کند که با خوردنش وارد بدن می شود و عوارض زیادی هم دارد .بنابراین اصلا نباید در آنها غذا پخته شود .

3-ظروف پیرکس یا شیشه ای نشکن :

ظروف پیرکس را اغلب درون فر یا ماکروویو استفاده می کنند. این ظروف به حرارت بالا مقاومن و هنگام طبخ غذا درون آن مشخص و شکل ریبایی هم به غذا می دهد  و یکی از سالمترین ظروف برای پختن غذا محسوب می شوند .البته دقت کنید هنگام خرید ظروف پیرکسی را انتخاب کنید که رنگدار نباشند .

4-ظروف چدنی  :

چدن از آهن و کربن ساخته شده است . نیمه عمر بالایی هم داردو برای پخت و پز بسیار مناسب است .مواد غذایی به ته آن نمی چسبد .همیشه قبل از طبخ بگذارید تا ظرف کمی داغ شود تا ماده غذایی نچسبد برای شستشوی چدن از از ابر نرم استفاده کنید حتی در صورت چسبیدن غذا به ته آن ،ظرف را خیس داده تا مواد از کف ظرف جدا شود .سیم ظرفشویی به قابلمه آسیب می رساند .بنابراین به راحتی می توانید این ظروف را خریداری کنید البته به کارخانه سازنده آن نیز توجه کنید .

5-ظروف سرامیکی :

سرامیک عملکردی مانند تفلون دارد ولی مواد مضر تفلون را ندارد. روکش های این ظروف مقاومت خوبی دارند ونباید آسیب ببینند چون آلومنیوم زیرین آن در تمای مستقیم با غذا قرار می گیرد و آلومنیوم وارد غذا می شود البته این ظروف قیمتی بالاتر از دیگر انواع ظروف طبخ دارند .طول عمر آن بسته به نگهداری از قابلمه است .

6-ظروف استیل :

نام دیگرش ظروف اینوکس یا فولاد ضد زنگ است .اینوکس جنس بسیار خوبی است و از کروم ،آهن و نیکل ساخته شده است .کف ضخیمی دارند و برای طبخ مناسبند زیرا به سرعت گرم شده و گرما را به یک میزان در ظرف پخش می کنند .علاوه بر این نچسب بوده و غذا به کف آن نمی چسبد طول عمر بالایی داشته و کاملا می توان با اطمینان در آن غذا پخت .

7-ظروف مسی:

در قدیم طرفداران زیادی داشت. ظروف مسی  گرما را به خوبی پخش می کنند. اما مس قرمز با قرار گرفتن در مجاورت هوا به سرعت اکسیده شده و به مس خاکستری تبدیل می شود  و درست کردن غذا داخل آن سلامت را به خطر می اندازد.معمولا ظروف مسی روکش دیگری دارند ولی مانند تفلون به مرو.ر زمان می ریزند و غذا در مجاورت مس قرار می گیرد. اما اگر ظروف مسی را با اینوکس بسازند خیلی بی خطرتر و مطمئن تر خواهد بود . ظرف آهنی و مسی برای طبخ مناسب نیستند زیرا به هر حال مقداری از آهن و مس به میزان نامعلوم وارد بدن می شود و اگر زیاد باشد می تواند در فرد مسمومیت ایجاد کند .زیادی املاح در کبد و طحال رسوب می کند .

8-ظروف لعابی :

پوشش قابلمه های لعابی از جنس سرامیک یا چدن است و برای پخت بسیار مناسب است .حرارت بالا را هم تحمل می کند و خراب نمی شود ولی اگر  مانند ظروف تفلونی ،خراشی درآن ایجاد شود و به طور استاندارد هم تهیه نشده باشد می تواند ترکیبات سمی مانند سرب کادمیوم و آرسنیک را وارد غذای در حال پخت کند .بنابراین نگهداری از این ظروف باید با دقت کامل انجام شود تا خراشی روی کف ظرف بوجود نیاید .

9-ظروف سفالی:

در حال حاضر استفاده از ظروف سفالی را بیشتر در آبگوشت فروشی هاو یا مناطق روستایی  مشاهده می کنیم .ظروف سفالی حتما باید به لعاب آغشته شده باشد. زیرا طبخ غذا در این ظروف باعث می شود غذا داخل درزهای آن نفوذ کرده و باقی بماند. گاهی برای رنگ کردن ظروف از رنگهای غیر استاندارد استفاده می شود. که این نیز خطراتی را به دنبال دارد. پس در صورت نداشتن روکش مناسب به هیچ وجه از این ظروف برای طبخ غذا استفاده نکنید .

10-ظروف سیلیکونی :

سیلیکون شبیه به کائوچوست و اغلب برای ساخت شیرینی از آن استفاده می شود چون شیرینی به ته ظرف نمی چسبد و جداسازی آن راحت است و شستشوی ظرف نیز راحت .این ظروف را مستقیم نباید روی شعله گذاشت .قیمت ظروف متفاوت است و انواع مختلفی دارد .گرانترین نوع آن سیلیکون پلاتینی است و نوع پراکسید نیز نامرغوبترین است. سیلیکون هایی که قیمت پائینی دارند وقتی در معرض گرما قرار می گیرند بوی ناخوشایندی ایجاد می کنند .بنابراین در تهیه این ظروف دقت کنید و نوع مرغوب و با کیفیت را خریداری نمائید .


رژیم اتکینز

رژیم اتکینز یکی از رژیم های خیلی سریعه که در دو هفته میتونید چیزی حدود 5 کیلوکم کنید. 


رژیم لاغری اتکینز توسط دکتر رابرت اتکینز اختراع شد. دکتر اتکینز یک پزشک متخصص قلب بود(۱۹۳۰ـ۲۰۰۳) شهرت او هم بیشتر به خاطر رژیم لاغری موفقش در ۴۰ سال گذشته است. او اولین بار این رژیم را برای کم کردن وزن خودش استفاده کرد


امروزه به طور قابل توجهی رژیم های کم کربوهیدرات مورد توجه قرار گرفته است . این نوع رژیم ها به علت عدم احساس گرسنگی و کاهش سریع وزن در افراد مورد استقبال افراد کم حوصله و عجول بوده و بدون توجه به پیامدهای زیان بار آن به طور گسترده ای مورد استفاده قرار میگیرد . در این نوع رژیم ها به علت دریافت ناکافی مواد کربوهیدراتی و سوخت ناقص چربی های فراوان مصرفی ، مواد کتونی در بدن انباشته شده که علاوه بر کاهش اشتها ، بر روی کلیه اثر گذاشته و دفع اسیداوریک حاصل از تجزیه ی مواد پروتینی میشود و بدین ترتیب حجم اسیداوریک در بدن افزایش یافته و افراد را مستعد ابتلا به بیماری نقرس میکند از طرفی مصرف زیاد انواع روغن ها منجر به افزایش تری گلیسریدها و کلسترول به ویژه کلسترول بد (LDL) و کاهش کلسترول خوب (HDL) میشود که این عوامل خود زمینه ساز ابتلا به بیماری های قلبی ، کلیوی ، سکته های مغزی ، گرفتگی عروق و فشار خون میشود .

از عوارض دیگر این رژیم میتوان یبوست شدید ، هموروئید ، بدبویی دهان ، ریزش مو ، اختلالات کبدی و.. را نام برد . در ضمن افراد به موازات اجرای چنین برنامه هایی ، به گرسنگی پنهان سلولی و تبعات ناشی از تخلیه ی کامل ذخیره بدن و بیماری های ناشی از آن اطلاع ندارند .

همچنین توجه داشته باشید که کاهش وزن در اثر رژیم کم کالری و رژیم اتکینز پس از یک سال تفاوت معنی داری ندارد ، فقط اینکه در رژیم اتکینز ، فرد علاوه بر کاهش وزن یک سری عارضه خطرناک نیز خواهد داشت .

و در آخر بدانید که دکتر اتکینز خود قربانی برنامه غیراصولی که خودش طراحی کرده بود گردید .

چای سبز

چای سبز را چه موقع بخوریم که بیشترین خاصیت را داشته باشد؟

به درد افزایش متابولیسم بدن می‌خورد و به سوزاندن چربی‌های اضافه کمک می‌کند. چای سبز با حجم زیاد آنتی‌اکسیدان‌هایش این روزها به‌عنوان قوی‌ترین سرباز مبارز با انواع سرطان‌ها معرفی می‌شود. بله. از چای سبز می‌گوییم
 اما کی چای سبز بخوریم؟ آیا می‌شود هر وقت که خواستیم این نوشیدنی خاص را بخوریم یا این‌که برای خوردن هر فنجان آن باید حساب زمان هم دستمان باشد؟

کی چای سبز بخوریم؟
زمان خوردن چای سبز مانند چای سیاه نیست که بگوییم قبل از خواب نخورید و قبل از غذاهای آهن‌دار و … زمان خوردن چای سبز روش خودش را دارد. درواقع بسته به این‌که می‌خواهید از فنجان چای سبزتان چه نتیجه‌ای بگیرید زمان خوردن آن فرق می‌کند. یک عده چای سبز را برای کم کردن وزن می‌خوردند و عده‌ای دیگر برای سلامتی بیشتر و استفاده از آنتی‌اکسیدان‌هایش. پس اول از همه با خودتان فکر کنید که از جان چای سبز چه می‌خواهید و بعد در برنامه روزمره‌تان ساعت خوردن آن را تعریف کنید!

 اگر چای سبز را برای آنتی‌اکسیدان‌ها می‌خورید:
اگر می‌خواهید که بیشترین حجم آنتی‌اکسیدان‌های چای در بدنتان به فعالیت مشغول شوند، بهتر است وعده خوردن چای سبز روزانه‌تان را بین ۲ وعده غذایی انتخاب کنید. این جور وقت‌ها باید مراقب ساعت خوردن شیر هم باشید چراکه کاتچین – یکی از مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سبز – با کازیین موجود در شیر و باقی پروتئین‌های حیوانی واکنشی می‌دهد که چندان مطلوب نیست و خاصیت چای سبز را تقریباً از بین می‌برد. همین طور تحقیقات تازه می‌گویند چای سبز می‌تواند مانع جذب کلسیم و آهن‌هایی که به‌طور مستقیم از سبزیجات به‌دست می‌آیند شود. با این اوصاف برای خوردن آن بعد از غذا باید احتیاط کرد. یکی دو ساعت فاصله بعد از خوردن غذا و چندساعتی مانده به وعده بعدی شاید بهترین زمان خوردن چای سبز باشد. چینی‌ها خودشان تا حداقل ۲ ساعت بعد و قبل از غذایشان لب به چای سبز نمی‌زنند!

 اگر چای سبز را برای کاهش وزن می‌خورید:
چای سبز به ۲ روش باعث کاهش وزن می‌شود. اول با زیاد کردن متابولیسم بدن و دوم با ممانعت از جذب چربی‌ها. با این حساب اگر برای کم کردن وزن دست به دامان فنجان‌های چای سبز شده‌اید برای رسیدن به بهترین نتیجه آن را همراه با غذایتان بخورید! البته اگر معده حساسی ندارید وگرنه برای آنهایی که مزاج لطیفی! دارند این کار شاید کمی دردسرساز شود. برای این که چای سبز یک جورهایی آلکایین است و می‌تواند اسیدهای گازدار بدی توی معده و روده‌تان بسازد. عواقب اش را هم که می‌دانید! با این حساب اگر می‌خواهید خیلی سریع لاغر شوید می توانید هر وقت که دست به غذای چربی رفتید یک فنجان چای هم پابندش بزنید. اما اگر به وزن کم کردن گرم به گرم هم راضی هستید همان بین دو غذا بخورید بهتر است!

 خوردن چای سبز عوارض جانبی دارد یا نه؟
هیچ‌وقت صبح زود سراغ چای سبز نروید. با معده خالی هم چای سبز نخورید. توی این حالت هم همان داستان گازهای معده و این حرف‌ها پیش می‌آید و تمام روزتان خراب می‌شود. چینی‌ها خودشان هم درباره خوردن چای سبز با معده خالی کلی امرونهی دارند!
با این که می‌گویند چای سبز با وعده‌های اصلی عامل چربی سوزی بیشتر است، اما از آن طرف هم می تواند مانع جذب تیامین ویتامین به می شود.

شایعات تغذیه ای

شایعات تغذیه ای

موضوع :لیمو و درمان سرطان


متن باورغلط تغذیه ایی:

پرﻭﻓﺴﻮﺭ ﻣﺠﯿﺪ ﺳﻤﯿﻌﯽ

ﭘﺪﺭ جراحی ﻣﻐﺰﺩﻧﯿﺎ

لیمو معجزه گر است .

 ﻟﻄﻔﺎﺑﻪ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﻭﺁﺷﻨﺎﯾﺎﻥ ﻫﻢ ﺑﮕﯿﺪ 

ﻟﯿﻤﻮ ﺗﺮﺵ وغوره ﻣﺤﺼﻮﻟﯽ ﻣﻌﺠﺰﻩ ﮔﺮ ﺩﺭ ﻧﺎﺑﻮﺩﯼ ﺳﻠﻮﻝ ﻫﺎﯼ ﺳﺮﻃﺎﻧﯽ هستند ، ﻭ 10,000 ﺑﺎﺭﻗﻮﯾﺘﺮ ﺍﺯ ﺷﯿﻤﯽ ﺩﺭﻣﺎﻧﯽ ﻋﻤﻞ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ﭼﺮﺍ ﻣﺎ ﭼﯿﺰﯼ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺁﻥ ﻧﻤﯽ ﺩﺍﻧﯿﻢ؟ ﺯﯾﺮﺍﺁﺯﻣﺎﯾﺸﮕﺎﻩ

ﻫﺎ ﺩﺭ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﺗﺮﮐﯿﺒﺎﺕ ﺁﻥ ﺳﻮﺩ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﮐﺴﺐ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ .

ﺍﯾﻨﮏ ﺷﻤﺎ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﯿﺪ ﺑﻪ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﯿﺎﺯﻣﻨﺪ ﺧﻮﺩ ﮐﻤﮏ ﮐﻨﯿﺪ ، ﺍﺯ ﻃﺮﯾﻖ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺑﮕﻮﺋﯿﺪ ﮐﻪﺁﺏ ﻟﯿﻤﻮ ﺗﺮﺵوغوره ﺩﺭ ﺟﻠﻮﮔﯿﺮﯼ ﺍﺯ ﺳﺮﻃﺎﻥ ﺳﻮﺩﻣﻨﺪ هﺳﺖند.ﻃﻌﻢ ﺁﻥها ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺧﻮﺷﺎﯾﻨﺪ  ﻭ ﻋﻮﺍﺭﺽ ﺟﺎﻧﺒﯽ ﺷﯿﻤﯽ ﺩﺭﻣﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺭنﺩ.ﺍﮔﺮ میﺗﻮﺍﻧﯿﺪ ﯾﮏ ﺩﺭﺧﺖ ﻟﯿﻤﻮ ﺩﺭ ﺣفﯿﺎﻁ ﯾﺎ ﭘﺎﺳﯿﻮﯼ ﺧﻮﺩ ﺑﮑﺎﺭﯾﺪ .

ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ ﺩﺭﺍﺛﺮ ﺳﺮﻃﺎﻥ ﻣﯽ ﻣﯿﺮﻧﺪ ﺩﺭﺣﺎﻟﯿﮑﻪ ﺍﯾﻦ ﺭﺍﺯ ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ

ﺣﻔﻆ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﺗﺎ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎﯼ ﺩﺍﺭﻭﺳﺎﺯﯼ ﺑﻪ ﺧﻄﺮﻧﯿﺎﻓﺘﺪ.



 متن پاسخ : 

به طور کلی تغذیه افراد و اینکه چه چیزی دریافت میکنند نقش مهمی در رشد و سلامتی افراد دارد . مصرف مواد غذایی مناسب در قبل از ابتلا و یا در طول ابتلا به سرطان ، منجر به پیشگیری و کمک به درمان این بیماری میکند . میتوان گفت که مصرف مرکبات خواص ضدسرطانی دارند ولی هیچ مطالعه علمی و یا پزشکی معتبری گزارشی مبنی بر اینکه مصرف "لیمو" یک درمان ثابت در برابر تمام سرطان ها باشد را ارائه نداده اند . برای مثال در رابطه با دی لیمونین موجود در لیمو ، مطالعات پاسخ نسبی این ماده (دی لیمونین) در سرطان پستان و روده بزرگ را نشان داده اند . همچنین باید دقت داشت که در این مطالعه ، اثرات دی لیمونین بررسی شده نه اثرات لیمو بر سرطان ، در واقع دوز دی لیمونین داده شده به بیماران در این مطالعه خیلی بیشتر از دوز موجود در لیمو است و برخی مطالعات نیز عدم تاثیر لیمو و آبلیمو بر سرطان را گزارش کرده اند . 


شیمی درمانی ، استفاده از دارو و روش های مختلف برای درمان یک بیماری از جمله سرطان است ، با این روش میتوان سلول های سرطانی که متاستاز کرده اند و گسترش یافته اند را از بین برد . درهنگام انجام شیمی درمانی ممکن است که سلول های سالم نیز آسیب ببینند و عوارضی همچون آسیب فولیکول های مو ، سلول های دهانی و گوارشی و آسیب به اندام های دیگر بدن دیده شود که برای کاهش این عوارض ، داروهای دیگری ممکن است داده شود  . هدف اصلی از انجام شیمی درمانی ، درمان سرطان ، جلوگیری از متاستاز سلول های سرطانی و یا کاهش رشد سلول های سرطانی میباشد و میزان تاثیر آن به نوع سرطان ، میزان گسترش آن و اینکه فرد مبتلا در کدام مرحله درمان است بستگی دارد . 

در آخر توجه داشته باشید که برای درمان سرطان عوامل خیلی زیادی از جمله نوع تغذیه فرد ، روش های درمانی ، نوع سرطان ، جنبه های روحی و روانی فرد و... تاثیر دارند و بدانید که همه ی این روش ها باهم اثر درمانی خود را میگذارد و تکیه بر یک روش ، راه درمان مطمئنی نخواهد بود .