مرکز تغذیه و رژیم درمانی نارین

مرکز تغذیه و رژیم درمانی نارین

با درود و سپاس جواد واحدی مشاور تغذیه و رژیم درمانی به شماره نظام پزشکی ت-4458 و عضو رسمی انجمن تغذیه ایران ، انجمن چاقی امریکا(AOA)فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هستم
مرکز تغذیه و رژیم درمانی نارین

مرکز تغذیه و رژیم درمانی نارین

با درود و سپاس جواد واحدی مشاور تغذیه و رژیم درمانی به شماره نظام پزشکی ت-4458 و عضو رسمی انجمن تغذیه ایران ، انجمن چاقی امریکا(AOA)فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هستم

بهترین ظروف مناسب پخت غذا

قابلمه مناسب برای پخت غذا کدام است ؟


10 راه حل خوب برای شناسایی قابلمه 


هر بار تلویزیون را روشن می کنیم با موجی از تبلیغات مختلف روبرو می شویم. یکی از این تبلیغات، که اتفاقا مورد نیاز همه خانواده ها هم هست تبلیغات قابلمه است. رنگ وکیفیت محصولات طوری است که گاهی  دیگر به نوع مناسب برای طبخ غذا توجه نمی کنیم و بدون آگاهی اقدام به خرید آن می نمائیم .اما نکته مهم این است که قابلمه باید غذا را خوب بپزد، دوام بالایی داشته باشد و مهمتر از همه سلامت ما را به خطر نیندازد .برای شناخت بیشتر، در این مطلب  به انواع آن اشاره می کنیم . خوبی ها و بدی های هریک را برایتان توضیح می دهیم .

1-ظروف تفلونی :

این ظروف بسیار پرطرفدار هستند و مزیتی که دارد این است ؛که نچسب بوده و برای طبخ نیاز به روغن زیادی ندارد. ولی روکش های درون قابلمه که برای نما دادن به آن ساخته شده اند ظریف و شکننده است و با ضربه و یا به مرور زمان در اثر برخورد قاشق به کف آن آسیب دیده و از بین می رود .این مواد سمی هستند و در هنگام طبخ غذا ،آلودگی را به ترکیب غذا وارد کرده ومضر خواهد بود. مشکل اساسی دوم این است که زیر تفلون هم از آلومنیوم ساخته شده که این نیز برای طبخ مناسب نیست. بنابراین در خرید این ظروف دقت کنید و اگر کوچکترین آسیبی به کف آن وارد شد به هیچ وجه برای پخت غذا مناسب نخواهد بود . در صورت خرید حتما به مارک معتبر کارخانه توجه کنید .

2-ظروف آلومنیومی :

آلومنیوم طرفداران زیادی دارد وهنوز هم تعداد کثیری از مردم برای طبخ از این ظروف استفاده می کنند؛ زیرا قیمت مناسب ،سبک و طبخ غذا در آن راحت است. ولی متاسفانه هنگام طبخ میزان بالایی آلومنیوم را وارد غذا می کند که با خوردنش وارد بدن می شود و عوارض زیادی هم دارد .بنابراین اصلا نباید در آنها غذا پخته شود .

3-ظروف پیرکس یا شیشه ای نشکن :

ظروف پیرکس را اغلب درون فر یا ماکروویو استفاده می کنند. این ظروف به حرارت بالا مقاومن و هنگام طبخ غذا درون آن مشخص و شکل ریبایی هم به غذا می دهد  و یکی از سالمترین ظروف برای پختن غذا محسوب می شوند .البته دقت کنید هنگام خرید ظروف پیرکسی را انتخاب کنید که رنگدار نباشند .

4-ظروف چدنی  :

چدن از آهن و کربن ساخته شده است . نیمه عمر بالایی هم داردو برای پخت و پز بسیار مناسب است .مواد غذایی به ته آن نمی چسبد .همیشه قبل از طبخ بگذارید تا ظرف کمی داغ شود تا ماده غذایی نچسبد برای شستشوی چدن از از ابر نرم استفاده کنید حتی در صورت چسبیدن غذا به ته آن ،ظرف را خیس داده تا مواد از کف ظرف جدا شود .سیم ظرفشویی به قابلمه آسیب می رساند .بنابراین به راحتی می توانید این ظروف را خریداری کنید البته به کارخانه سازنده آن نیز توجه کنید .

5-ظروف سرامیکی :

سرامیک عملکردی مانند تفلون دارد ولی مواد مضر تفلون را ندارد. روکش های این ظروف مقاومت خوبی دارند ونباید آسیب ببینند چون آلومنیوم زیرین آن در تمای مستقیم با غذا قرار می گیرد و آلومنیوم وارد غذا می شود البته این ظروف قیمتی بالاتر از دیگر انواع ظروف طبخ دارند .طول عمر آن بسته به نگهداری از قابلمه است .

6-ظروف استیل :

نام دیگرش ظروف اینوکس یا فولاد ضد زنگ است .اینوکس جنس بسیار خوبی است و از کروم ،آهن و نیکل ساخته شده است .کف ضخیمی دارند و برای طبخ مناسبند زیرا به سرعت گرم شده و گرما را به یک میزان در ظرف پخش می کنند .علاوه بر این نچسب بوده و غذا به کف آن نمی چسبد طول عمر بالایی داشته و کاملا می توان با اطمینان در آن غذا پخت .

7-ظروف مسی:

در قدیم طرفداران زیادی داشت. ظروف مسی  گرما را به خوبی پخش می کنند. اما مس قرمز با قرار گرفتن در مجاورت هوا به سرعت اکسیده شده و به مس خاکستری تبدیل می شود  و درست کردن غذا داخل آن سلامت را به خطر می اندازد.معمولا ظروف مسی روکش دیگری دارند ولی مانند تفلون به مرو.ر زمان می ریزند و غذا در مجاورت مس قرار می گیرد. اما اگر ظروف مسی را با اینوکس بسازند خیلی بی خطرتر و مطمئن تر خواهد بود . ظرف آهنی و مسی برای طبخ مناسب نیستند زیرا به هر حال مقداری از آهن و مس به میزان نامعلوم وارد بدن می شود و اگر زیاد باشد می تواند در فرد مسمومیت ایجاد کند .زیادی املاح در کبد و طحال رسوب می کند .

8-ظروف لعابی :

پوشش قابلمه های لعابی از جنس سرامیک یا چدن است و برای پخت بسیار مناسب است .حرارت بالا را هم تحمل می کند و خراب نمی شود ولی اگر  مانند ظروف تفلونی ،خراشی درآن ایجاد شود و به طور استاندارد هم تهیه نشده باشد می تواند ترکیبات سمی مانند سرب کادمیوم و آرسنیک را وارد غذای در حال پخت کند .بنابراین نگهداری از این ظروف باید با دقت کامل انجام شود تا خراشی روی کف ظرف بوجود نیاید .

9-ظروف سفالی:

در حال حاضر استفاده از ظروف سفالی را بیشتر در آبگوشت فروشی هاو یا مناطق روستایی  مشاهده می کنیم .ظروف سفالی حتما باید به لعاب آغشته شده باشد. زیرا طبخ غذا در این ظروف باعث می شود غذا داخل درزهای آن نفوذ کرده و باقی بماند. گاهی برای رنگ کردن ظروف از رنگهای غیر استاندارد استفاده می شود. که این نیز خطراتی را به دنبال دارد. پس در صورت نداشتن روکش مناسب به هیچ وجه از این ظروف برای طبخ غذا استفاده نکنید .

10-ظروف سیلیکونی :

سیلیکون شبیه به کائوچوست و اغلب برای ساخت شیرینی از آن استفاده می شود چون شیرینی به ته ظرف نمی چسبد و جداسازی آن راحت است و شستشوی ظرف نیز راحت .این ظروف را مستقیم نباید روی شعله گذاشت .قیمت ظروف متفاوت است و انواع مختلفی دارد .گرانترین نوع آن سیلیکون پلاتینی است و نوع پراکسید نیز نامرغوبترین است. سیلیکون هایی که قیمت پائینی دارند وقتی در معرض گرما قرار می گیرند بوی ناخوشایندی ایجاد می کنند .بنابراین در تهیه این ظروف دقت کنید و نوع مرغوب و با کیفیت را خریداری نمائید .


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.